Интересни факти за часовниците Orient

3 ноември 2022
Интересни факти за часовниците Orient

Orient е третата най–популярна японска марка часовници, след Seiko и Citizen. Известна е със своите изключително висококачествени и същевременно достъпни продукти. Една от най-специфичните черти на тяхната стратегия е, че в днешното дигитално време те продължават да следват неотклонно своя фокус върху механичните часовници. А съотношението между цена и качество в моделите им, особено в сериите за гмуркане, е без аналог!

Днес подбрахме 8 интересни факта за часовниците Orient, с които се надяваме да запалим вашето любопитство към тази необичайна марка.

1. Компанията се заражда още през първите години на ХХ век

Официалното основаване на компанията Orient се случва през 1951 година. Нейната история обаче може да бъде проследена до самото начало на ХХ век, когато Шогоро Йошида отваря магазин за вносни часовници в Токио. През 1912 той започва да произвежда златни кутии за ръчни часовници. Впоследствие бизнесът постепенно се разширява, докато през 30-те години създават свои собствени ръчни часовници.

2. Orient не е собственост на Seiko

След придобиването на Orient от Seiko Group през 2009 се разпространява погрешното схващане, че компанията се управлява от своя пряк конкурент. Объркването вероятно идва от името на корпорацията-майка, както и от специфичния (често неразбираем за западния човек) начин, по който функционира японската икономика.

Огромната част от производството на Япония се осъществява от няколко мегакорпорации. Те са толкова многостранни, че понякога могат да произвеждат продукти толкова разнородни като тиксото, телевизорите и дограмите за прозорци.

Seiko group е една такава мегакорпорация, която се състои от три основни компании: Seiko Holdings Corp (Seiko), Seiko Instruments Inc. (SII) и Seiko Epson Corp (Epson). Всяка от тях консолидира няколко десетки тясно фокусирани бизнеси. Часовниците Seiko например се произвеждат от фирма, принадлежаща към Seiko Holdings Corp. Други фирми от този клон на мегакорпорацията произвеждат бижута, полупроводници, очила, оптични инструменти и т.н.

Orient, от своя страна, принадлежи към Seiko Epson Corp, а известната марка принтери се произвежда от компания под шапката на същия клон. И така, в най-добрия случай може да се твърди, че Seiko и Orient са “посестрими компании” в групата. Но всъщност операциите им нямат нищо общо.

3. Произвеждат сами своите механизми

И като заговорихме за спецификите на японската икономика, ето един доста уникален резултат от нейната структура: Orient произвеждат сами своите механизми. Това се среща доста рядко извън някои от по-реномираните швейцарски брандове. Повечето мейнстрийм часовници използват масово произведени (най-често в Китай) механизми.

А причината е, че да си създадеш собствена фабрика за фини и прецизни часовникови механизми е свързано с огромни ресурси, както и непрестанни вложения в проучване и развойна дейност. Това е нещо, което в днешно време могат да си позволят почти само големите корпорации или държавните предприятия.

4. Компанията има два бранда: Orient и Orient Star

Може би вече сте срещали тези две имена и сте се чудили каква е разликата между тях. Компанията е основно ориентирана към производството на качествени часовници на добра цена. Още с основаването си през 1951 обаче те обаче искат да обхванат и част от премиум клиентите. Ето защо пускат на пазара моделите Orient Star. Те са характерни с това, че имат повече компликации и по-сложни уреди. Друга интересна тяхна черта е, че повечето имат прозрачен заден капак на корпуса, през който може да се види часовниковия механизъм.

5. Имало е и трети супер лукс бранд, който е спрян през 2016

През 1959 се създава и Royal Orient - линия, която таргетира най-високия клас клиенти. През 2004 прецизният механизъм 88700 дебютира именно в тази линия. През 2016 година обаче линията е спряна.

Компанията не обявява публично мотивацията за своето решение. Някои почитатели на марката смятат, че причината е именно утвърденият имидж на достъпност, на който се радва Orient. Според популярната теория той, в комбинация с недобре планирана маркетингова стратегия, пречи на фирмата да наложи своето име в луксозния сегмент.

6. Часовниците на марката предлагат многобройни компликации

Orient е компания, която се слави със своето (много характерно за японската култура) изпипване дори на най-малките детайли. Може би не е учудващо, че дори най-ниският им клас предлага не само най-обикновени часовници, но и механизми с няколко компликации (уреди, показват различни неща - например деня и нощта, фазите на слънцето и луната, дните от седмицата и др.) Това със сигурност ги поставя едни гърди пред конкуренцията!

7. През 1964 създават най-тънкия (за времето си) автоматичен ръчен часовник, отчитащ деня и датата

Става дума за модела “Fineness”. Той е пуснат на пазара в период, в който дебелината на часовника е обратно пропорционална на неговата популярност сред модните икони. А Orient успяват да създадат стилен мъжки часовник, който освен времето отчита деня и датата, и е с дебелина само 3,9 мм.

Как го постигат? Най-вече с помощта на умалени елементи и минимизиране разстоянието между зъбните колела. За да изтънят часовника максимално, инженерите на компанията проектират специална едночастна каса, която няма отделен заден капак.

8. Винтидж моделите на марката са известни със смелите си цветови решения и многогодишния си календар

През 1976 марката пуска на пазара един от най-популярните модели в цялата си история: многогодишния календар. Единствената по рода си компликация се състои от статичните числа 1-31, подредени в колони по 7 на циферблата, и подвижен показател за дните, който се наглася веднъж месечно с помощта на коронката.

Друга специфична черта на часовниците са смелите цветови решения на техния дизайн: синьо, зелено, градиенти изпъкващи на фона на контрастен цвят на ринга… Тези решения може би изглеждат твърде еклектично за хората, които предпочитат последователност в стила на един бранд. Днес обаче мениджмънтът на компанията смята тези дръзки винтидж дизайни за нематериални активи на своя бранд.

Поради своята уникална концепция за развитие и липса на фокусирана енергия по посока маркетинг, Orient е до голяма степен подценявана марка в световен мащаб. Неумолимият им растеж в последните няколко години обаче затвърждава нашето мнение, че бъдещето на компанията е блестящо. Със сигурност ще я следим внимателно в следващите няколко години и ще се наслаждаваме на техните страхотни механични часовници.